صادرات، مجموعه ای از علوم و تخصص های پیشرفته است. تنها در 6 قدم، تمام اینها را یکجا در اختیار خواهید داشت:
برای شروع صادرات چه کارهایی لازم است؟ شما برای شروع صادرات باید مهارت های مختلفی را بیاموزید. اجازه بدهید این مهارت ها را با هم بررسی کنیم.
نگران نباشید تمامی این مهارت ها توسط تیم کارشناسان مای اکسپرس در هنگام صادرات کالاهای شما پیاده سازی خواهد شد اما دانستن این مهارت حتما برای فهم بیشتر برای شمایی که قصد صادرات توسط مای اکسپرس را دارید کمک بسیاری میکند.
اگر منتظر هستید تا همه چیز را در حوزه لجستیک تجارت خارجی، بازاریابی، بازاریابی دیجیتال، زبان انگلیسی و … بیاموزید و بعد شروع کنید، برایتان یک خبر بد داریم! شما هیچوقت شروع نخواهید کرد!
در این نقطه معمولا وضع افرادی که سابقه تجارت داخلی دارند و اکنون میخواهند تجارت خارجی را شروع کنند خیلی بهتر است! چرا؟ چون این افراد معمولا عملگرا هستند و وسواس بیهوده و کمال گرایانه در زمینه آموزش به خرج نمیدهند. این افراد معمولا کار را از یک گوشه با تمام کاستی های فعلی شروع میکنند و پله پله ارتقا میدهند. اما افرادی که سابقه تجارت داخلی ندارند، پیرو همان رویکرد کمال پرستی (ایده آل پرستی)، خود را غرق در مفاهیم آموزشی میکنند و هرگز به آب نمیزنند از ترس غرق شدن!
در این مرحله کافیست فقط با گذراندن 6 گام بسیار ساده کالای خود را صادر کنید.....!!!!!!
کارشناسان ما با داشتن تجربیات فوق العاده و بی نظیر در بخش صادرات میتوانند از صفر تا صد در کنار شما عزیزان باشند.
کشورهای هدف
جهت صادرات
سال تجربه
در امر صادرات
اعتبار و امتیاز
اتاق بازرگانی
بیمه صادرات
توسط بانک مرکزی
در اینجا با هم یک فرآیند صادرات را بصورت کلی که شامل مهمترین مراحل صادرات میشود مرور میکنیم:
تحقیقات بازار در کشورهای خارجی بسیار دشوار و پرهزینه است. حتی ممکن است شما این هزینه را نیز انجام داده و درنهایت آن بازار را برای ورود مناسب تشخیص ندهید. بنابراین بهتر است قبل از اینکه تحقیقات بازار در عمق یا In-depth Market Research برای یک بازار بین المللی انجام دهید، ابتدا تحقیقات بازار اولیه یا Basic Market Research را برای چندین بازار مختلف انجام دهید که هزینه ای به مراتب بسیار پایینتر دارد. ضمنا دید مناسبی هم به شما میدهد که بازار چه کشوری مناسب کار شماست. تحقیقات بازار در عمق یا In-depth Market research به هیچ وجه کار شما نیست. بلکه یک کار کاملا تخصصی است که باید توسط تیمهای میدانی آموزش دیده در مارکت کشور مقصد انجام شود. بنابراین هزینه بالاتری هم دارد. اما تحقیقات بازار اولیه یا Basic Market Research را خودتان میتوانید با دسترسی به منابع معتبر آنلاین انجام دهید.
بطور کلی برای یافتن بازارهای هدف مطلوب، اجرای ۳ مرحله زیر پیشنهاد میگردد:نهایتا خروجی تحقیقات بازار برای شما انتخاب محصول و انتخاب بازار هدف است. در خصوص انتخاب محصول باید توان تامین یا تولید خودتان را هم بسنجید. یعنی نهایتا محصولی را برای صادرات انتخاب کنید که توان تامین و تولید آنرا با کیفیت یکسان در تمام طول سال داشته باشید.
بدون شک مهم ترین عامل در موفقیت صادرات، تدوین و اجرای یک برنامه بازاریابی صادراتی (مارکتینگ پلن صادراتی) درست است. تجارت در بازارهای صادراتی بسیار پیچیدهتر از تجارت در بازار داخلی است. معمولا در فرآیند واردات، خریدار آشنایی بهتری با بازار دارد و حتی شاید سالها در آن بازار کار کرده است. اما در مورد صادرات، مجهولات و پیچیدگیهای زیادی در بازار کشور مقصد خودنمایی میکند که متفاوت از بازار داخلی است. بخش بسیار مهمی از بازاریابی صادراتی در دنیای امروز حضور در فضای اینترنت و یا به عبارت بهتر دیجیتال مارکتینگ صادراتی است.
نه برای تمام کالاها، اما در خصوص صادرات برخی از کالاها نیاز به اخذ مجوزهای خاصی است. در اینجا برخی از مجوزهای لازم برای صادرات را آورده ایم:
فراموش نکنید که هر صادرکننده قبل از شروع کار، باید در حوزه مربوط به فعالیت خود از مجوزهای مورد نیاز اطلاع دقیق داشته باشد. در این خصوص مراجعه به دفتر صادرات گمرک به شما کمک خواهد کرد.
در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که تجار ایرانی اقدام به تنظیم قرارداد فروش بین المللی نمی کنند و با یک پیش فاکتور (پروفرما) کار را پیش میبرند، اکیدا توصیه میکنیم در معاملات بینالمللی حتما اقدام به تنظیم و انعقاد قرارداد کنید تا مسئولیتها و تعهدات دو طرف به طور واضح مشخص شود. در اینجا نمونه ای از متن های مورد استفاده در قراردادهای بین المللی را با هم مرور میکنیم.
با توجه به اینکه خریدار خارجی شما در زمان تولید، بستهبندی و ارسال کالا، احتمالا در محل شما حضور ندارد تا بر فرآیندها نظارت کند، در این شرایط خریدار میتواند از یک شرکت مستقل بازرسی کالا استفاده کند. شرکت بازرسی اقدام به نمونهبرداری، اندازهگیری و آزمایش محصول میکند و به خریدار گزارش میدهد.
بطور کلی میتوان گفت پروسه دریافت مجوزهای صادرات و ترخیص صادراتی در ایران به مراتب ساده تر و سریع تر از پروسه واردات و ترخیص وارداتی میباشد. شما در تجارت خارجی حداقل دو ترخیص گمرکی کشور مبدا و مقصد را دارید. اگر کشور واسطی هم در مسیر حمل باشد، ترخیص گمرکی آن کشور سوم هم اضافه میشود. انجام تشریفات گمرکی مبدأ و مقصد با توجه به قاعده اینکوترمز توافق شده، میتواند بر عهده فروشنده یا خریدار باشد.
کار شما با اتمام صادرات محصولتان به پایان نمیرسد. اکیدا پیشنهاد میکنیم که بلند مدت و پایدار به حوزه صادرات نگاه کنید و ارتباط خود را با خریدار حفظ کرده و برای جلب رضایت او اقدام به ارائه خدمات پس از فروش نمایید. حتی در برخی موارد ارائه خدمات پس از فروش برای ورود به بازار یک کشور از طرف دولت آن کشور نیز ضروری است.
میدانیم که سوالات بسیاری در زمینه صادرات کالاهای خود دارید. برخی از پرتکرارترین آنها را برایتان لیست کرده ایم:
واقعیت این است که صادرات یکی از بهترین راه حل هایی است که در شرایط فعلی کشور ما (رکود تورمی، تحریم ها، کاهش ارزش پول ملی) میتواند راهگشای مسائل اقتصادی خرد و کلان کشور باشد. اما آیا واقعا با این آمارهای منفی اقتصادی، تحریم های فلج کننده، مافیای داخلی و … میتوان صادرات کرد؟ به عنوان پاسخ کوتاه باید گفت بله میشود.
نباید زود و سطحی قضاوت کرد! تمام این واقعیتها مربوط به اقتصاد کلان است. اقتصاد خرد که شامل کسب و کارهای کوچک و متوسط میشود، میتواند الزاما تابع اقتصاد کلان نباشد. دقت کنید که درآمد ۱۰۰۰ دلاری تا ۱۰۰۰۰ دلاری در ماه، برای اقتصاد کلان کشور تقریبا هیچ است. اما وضعیت اقتصادی یک کسب و کار کوچک یا متوسط را زیر و رو میکند. وضعیت شما را به عنوان یک شخص حقیقی زیر و رو میکند.
تحریم، مافیا و پارامترهای منفی اقتصاد کلان همه مربوط به همان اقتصاد کلان است نه صادرات مثلا ۱ میلیون دلار در سال توسط یک بنگاه اقتصادی کوچک یا متوسط! اصولا این عددها در اندازه ای نیست که تحت تاثیر عوامل مذکور قرار بگیرد. حتی دولت حمایت هم میکند. قدر مسلم برای اینکه صادرات کشور یک رشد قابل توجه داشته باشد باید زیرساختها و مدیریت اقتصادی کشور بازبینی شود، اما در اینجا ما فقط راجع به صادرات چند ده هزار دلاری یا چند صد هزار دلاری یک بنگاه کوچک یا متوسط صحبت میکنیم.
بله متاسفانه اندازه اقتصاد کشورمان روز به روز کوچکتر میشود. به بیان دیگر اکثر جمعیت ایران روز به روز فقیر تر میشوند. اما چه کسی گفته اگر اوضاع اقتصادی اکثر آدم ها بد است، اوضاع اقتصادی شما هم الزاما باید بد باشد؟ چرا شما فکر میکنید اگر تورم و بیکاری سنگین در کشور حاکم است، شما نیز حتما باید فقیر تر بشوید؟ البته باید بگویم که اکثر افراد در این شرایط فقیر تر خواهند شد. اما شما میتوانید جزو اکثر افراد نباشید. اگر روی خودتان سرمایه گذاری کنید و مسیر اقتصادی هوشمندانه انتخاب کنید.
بنابراین فرصت کسب ثروت از مسیر صادرات برای کسب کار کوچک و متوسط بخوبی فراهم است. اما قطعا نه برای همه! نه به شکل تبلیغات عوام فریبانه و اغراق شده ای که بعضا میبینیم! نه الزاما در کوتاه مدت برای هر کسی که شروع میکند! اما هم پلتفرم عرضه کالا و خدمات شما وجود دارد. هم روش های انتقال پول در دسترس است و هم روشهای ارسال کالا. شما چقدر جدی هستید برای شروع صادرات و درآمد دلاری؟
اصولا افرادی که امروز به دنبال شروع صادرات و ایجاد درآمد شیرین دلاری هستند در یکی از دسته های زیر قرار میگیرند:
امکان موفقیت و کسب درآمد دلاری برای هر سه دسته وجود دارد. به شرطی که از مسیر علمی و اصولی حرکت کنند، ریسک حساب شده داشته باشند و حرکتشان به دور از هیجانات آنی بصورت منطقی، آهسته و پیوسته باشد. البته واضح است که شانس موفقیت دسته اول و دوم بیشتر است.
اینکه دقیقا سود صادرات چقدر است بستگی به پروژه شما دارد. اما من یک مثال ساده با محاسبات سر انگشتی برای شما ارائه میکنم. ۳۳ هزار دلار درآمد صادراتی سالانه با دلار حدود ۶۰ هزار تومان میشود تقریبا ۱ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان. یعنی ماهی ۱۶۵ میلیون تومان! همین الان که شما در حال خواندن این مطلب هستید، خیلی از کسب و کارهای کوچک صادراتی در ایران بیشتر از این عدد هم درآمد از صادرات دارند. دقت بفرمایید که من مثالی زدم که تقریبا برای هر شخص تازه کاری که شروع به صادرات کند قابل دسترسی است.
کارشناسان مای اکسپرس به صورت انلاین،تلفنی و با برگزاری جلسات مشاوره دقیق قبل از انعقاد قرارداد شما را نسبت به حجم کالای صادراتی،سود ، سرمایه اولیه و در گردش،ریسک بازارهای هدف و ... آگاه میکند .
اما بطور خلاصه باید بگویم که شما میتوانید صادرات بدون سرمایه را نیز شروع کنید. اما در ادامه کار حتما به مراحلی خواهید رسید که نیاز است سرمایه در کار تزریق کنید. البته میزان این سرمایه میتواند کم باشد. بنابراین مفهوم “صادرات با سرمایه کم” جایگزین بسیار مناسب تری برای مفهوم “صادرات بدون سرمایه” است.
کارشناسان مای اکسپرس به صورت انلاین،تلفنی و با برگزاری جلسات مشاوره دقیق قبل از انعقاد قرارداد شما را نسبت به حجم کالای صادراتی،سود ، سرمایه اولیه و در گردش،ریسک بازارهای هدف و ... آگاه میکند .
نمیشود یک نسخه برای همه پیچید اما به عنوان پاسخ کوتاه و سریع، شما احتمالا برای شروع صادرات با سرمایه کم به چیزی بین ۲ تا ۱۰ هزار دلار نیاز دارید. اما مهمتر از میزان سرمایه مالی برای شروع صادرات، میزان سرمایه گذاری است که شما بر روی ساختار شخصیتی و فراگیری دانش و مهارت صادراتی برای خودتان انجام میدهید.
شما چقدر متعهد به رشد و توسعه فردی خودتان هستید؟ چقدر متعهد به ارتقای دانش کسب و کار خودتان هستید؟ صادرات را با سرمایه مالی کم و حتی در مواردی بدون سرمایه هم میتوان استارت زد.
به هر حال پیشنهاد میکنم برای شروع کار با مبالغ کوچک آغاز کرده و از پروژه صادراتی خودتان فیدبک بگیرید. تصمیم گیری برای تزریق سرمایه بیشتر را به بعد از تحلیل فیدبک های اولیه موکول کنید.
کارشناسان مای اکسپرس به صورت انلاین،تلفنی و با برگزاری جلسات مشاوره دقیق قبل از انعقاد قرارداد شما را نسبت به حجم کالای صادراتی،سود ، سرمایه اولیه و در گردش،ریسک بازارهای هدف و ... آگاه میکند .
نه برای تمام کالاها، اما در خصوص صادرات برخی از کالاها نیاز به اخذ مجوزهای خاصی است. در اینجا برخی از مجوزهای لازم برای صادرات را آورده ایم:
فراموش نکنید که هر صادرکننده قبل از شروع کار، باید در حوزه مربوط به فعالیت خود از مجوزهای مورد نیاز اطلاع دقیق داشته باشد. در این خصوص کارشناسان مای اکسپرس به شما کمک خواهد کرد.
جواب این سوال باید از کارشناسان با تجربه و دارای سابقه صادراتی و آشنا به علوم بازاریابی کسب شود. دنبال پاسخ سریع برای این سوال نباشید. ما چیزی تحت عنوان بهترین کشور برای صادرات برای همه نداریم.
اما در مجموعه مای اکسپرس با کادری مجرب و متخصص با تمام توان بهترین راهکارها به شما جهت صادرات کالا و امن ترین شبکه برگشت سرمایه را خواهند داد.
تولید و عرضه کالا با شما صادرات با مای اکسپرس.....
هدف مای اکسپرس از نوشتن چنین مطلب طولانی، شفاف سازی ابعاد واقعی صادرات کالا بود و امیدوارم که شما با خواندن این نوشته به یک درک واقعی با در نظر گرفتن همه جوانب مثبت و منفی در خصوص صادرات رسیده باشید و اینکه صادرات کار یه نفر در یه دوره زمانی کوتاه نیست بلکه یه تجربه سینه به سینه و با تلفیقی از علم و تخصص میباشد گروه کارشناسان مای اکسپرس تمامی این مهارت ها و تجربه را در اختیار شما عرضه کنندگان و تولید کنندگان عزیز کشورمان قرارداده که شما هموطنان دیگر دغدغه صادرات و مشکلات مربوط در این حوزه را نداشته باشید و تنها به تولید کالای مرغوب و با کیفیت در خور کشور عزیزمان ایران باشید.
کارشناسان ما به صورت 24 ساعت شبانه روز در 7 روز هفته
آماده پاسخگویی به هرگونه سوالات و رفع نیازهای شما هستند.